Diaľnice vs. „Diaľnice“

Autor: Zdravko Boškovič | 2.7.2013 o 13:42 | (upravené 2.7.2013 o 13:54) Karma článku: 12,80 | Prečítané:  1333x

Prednedávnom tak ako mnohokrát predtým som cestoval cez Chorvátsko. Ako inak, využil som aj tentokrát diaľnice. Práve posledná cesta po týchto diaľniciach ma prinútila k jednoduchému zamysleniu. Slovensko, súčasným premiérom prezentované ako krajina približujúca sa západným krajinám, Chorvátsku v stavbe diaľnic nesiaha ani len po členky.

 

S Chorvátskou diaľnicou mám bohaté skúsenosti. Pre dovolenkárov je známy predovšetkým úsek Záhreb - Split. Diaľnica je v skvelom stave, v dostatočnej dĺžke a vďaka nej sa dostanete pohodlne do ktorejkoľvek prímorskej destinácie na chorvátskom pobreží. Takisto úseky smerom do Rijeky, do Slovinska, Maďarska a Srbska sú v skvelom stave. Proti staviteľom stál aj terén, na ktorom sa diaľnice mali stavať. Hornatý povrch Chorvátska, hlavne v smere k pobrežiu sťažil výstavbu diaľnic. Bolo treba to riešiť hlavne mostmi, tunelmi a viaduktmi. Napriek tomu majú Chorváti diaľnice, za ktoré sa nemusia hanbiť nikde na svete. A aká je realita u nás?

Podľa sľubu nášho súčasného premiéra mala byť Bratislava spojená diaľnicou s Košicami už v roku 2010. Je rok 2013 a stále sme sa toho nedočkali. Pán Fico si pred časom zaumienil rozšíriť úsek diaľnice D1 z Bratislavy do Trnavy z dvoch na tri pruhy. A ako to dopadlo? Kvalita diaľnice je neuspokojivá a ešte k tomu sa zabudlo na malý detail. Chýbajúci odstavný pruh kompetentných prinútil znížiť rýchlosť na tomto úseku zo 130 km/h na 110 km/h, čo malo za následok skomplikovanie dopravy na tomto úseku. To fakt nedokážeme urobiť nič poriadne?

Zopár faktov

Od roku 2005 do roku 2009 Chorváti dokázali postaviť neuveriteľných 380 kilometrov diaľnice zo Záhrebu do Splitu, pričom do toho investovali 2,2 mld. eur. A nebolo to nič jednoduché. Tento úsek obsahuje ešte 50 viaduktov, 26 mostov a 14 tunelov. Z tohto vyplýva, že jeden kilometer chorvátskej diaľnice stojí približne 5,8 až 6 miliónov eur.

V roku 2010 sa uskutočnil prieskum, v ktorom sa porovnávalo 8 krajín v stavbe diaľnic. Na Slovensku sa jeden kilometer postaví za vyše 9 miliónov eur. Drahší sú len Maďari a Rakúšania. O porovnávaní kvality týchto diaľnic ani nemusím písať. V roku 2010 dokonca aj vtedajší minister dopravy pán Vážny povedal: „Aj pri bežnej výstavbe diaľnic je to v súčasnosti na Slovensku až trikrát viac. Kilometer našej najlacnejšej diaľnice sa totiž dá postaviť v cene okolo 18 mil. €." Vtedy sme mali vyplatiť za 75 km úsek až 9,1 mld. eur. Tiež povedal, že naše diaľnice sú na vysokej úrovni a dajú sa smelo porovnávať s nemeckými autostrádami. Čo na to povedať? No, ale ďalej....

Z plánovaných 1864 km diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku môžu vodiči využívať 615 km, z toho sú približne 419 km diaľnice. Záver je, že staviame pomaly a draho. Stavbu diaľnic poznačilo mnoho škandálov s podozrením na korupciu a rozkrádanie hlavne eurofondov. Keďže nikoho neodsúdili a keďže platí prezumpcia neviny, nikto nič neukradol ani nenastali žiadne pochybenia pri stavbe diaľnic. Tak prečo nedokážeme už niekoľko rokov postaviť vyhovujúcu diaľnicu, aj keď už bola dávno sľúbená? Korupcia, neschopnosť, nedostatok prostriedkov......... ?

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Slováci ponúkajú za železiarne najviac, Američanom sa to máli

Ani jeden zo záujemcov neponúka za košickú huť cenu, ktorá by zodpovedala predstavám U. S. Steelu. Predaj nateraz nebol uzatvorený.

KOMENTÁRE

Ako Danko začal mať problém s kebabom

Keď to hovoril Breivik, vraveli sme, že mu straší vo veži.

DOMOV

Päť podnetov, Harabin trestom stále uniká

Kolegovia ho zatiaľ ani raz neuznali za vinného.


Už ste čítali?